onsdag 15. september 2010

Et fargerikt fellesskap

Et fargerikt fellesskap er den store drømmen i Norge. Å kunne leve sammen og respektere hverandre, uavhengi av etnisk og kulturell bakgrunn er vesentlig når vi lever i et flerkulturelt land som Norge. Dette er ihverftfall de sosialistiske partienes synspukter. I debatten fra litteraturhuset, som ble sendt på nrk1 torsdag kveld 09.09.2010, ble en rekke representanter fra forskjelle politiske partier, i tillegg til leder av Antirasistisk Senter samlet for å diskutere FrP's Christian Tybring-Gjedde's utsagn. Gjedde kritiserte blant annet Arbeiderparties innvandringspolitikk. Partiene SV og Arbeiderpartiet mener vi fint kan leve sammen i et flerkulturelt samfunn uten store problemer. FrP derimot mener det vil oppstå problemer hvis innvandringen fortsetter som den gjør i dag, og at den norske kulturen etterhvert vil bli utvasket av det fremmedkulturelle. Debattantene kom ikke fram til en felles konklusjon, eller løsning på dette emne, men det var heller ingen stor overaskelse. Jeg likte debatten godt, fordi det var mange sterke meniger, hvor alle stod på sitt. Det var også en del spennende utsagn fra publikum, fra blant annet en lærer på Fjell Skole i Drammen. Hun sa blant annet at det var et veldig bra miljø der, og at de forskjellige etniske gruppene på skolen, respekterte hverandres kultur og religion.  Jeg vil ikke gå inn på mitt personlige synspunkt om dette emne, men jeg kan avsløre at jeg var litt enig med hver av de forskjellige partenes utsagn.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar